ADHD- Attention deficit hyperactivity disorder
זוהי הפרעה נוי-התפתחותית כרונית שנובעת מתת פעילות האונה המצחית של המוח - ליקוי אורגני בפעילות המוליכים העיצביים במוח, יש חוסר איזון בזרימת הדופמין.
ההפרעה היא תורשתית מלידה והיא מופיעה בכל מחזור החיים וסימניה כבר מינקות, זו איננה סתם בעיית התנהגות או מצב רוח חולף.
היא באה לידי ביטוי בקושי: לעבד מידע, למיין, להתמקד בגירויים המתאימים והרצויים ביותר מתוך כלל הגירויים התחושתיים בזמן נתון.
להפרעה זו 3 תתי סוגים:
חוסר קשב: כמה זמן מסוגל להיות קשוב לנושא שאינו מעניין אותו (מבחינת עוצמה ומינון).
היפראקטיביות: תנועתיות יתר, דיבור יתר, מחשבות יתר, תחושת הצפה תמידית, סף תסכול נמוך.
אימפולסיביות: פועלים מבלי לחשוב, מדלגים על שלב עיבוד המידע והסקת מסקנות, עוברים מהמקרה ישר לפעולה, באימון אנו יוצרים מנגנון השהיית התגובה.
הפרעת קשב פוגעת בקשב ובמיומנויות הניהוליות (זיכרון, שליפה, תנועה וויסות, קושי ביכולת לדעת מתי להשתמש בכל אחד מהכישורים).
תפקודים ניהוליים או פונקציות ניהוליות, הם תהליכי השליטה הקוגניטיביים הגבוהים של האדם, הם אחראים על היכולת ליזום, להתמיד, לעכב ולשנות, הם מתערבים בוויסות רגשי ובתפקוד חברתי ולימודי (מבחינה אנטומית: האונה המצחית היא האחראית על התפקודים הניהוליים).
מאפיינים של אדם עם הפרעת קשב וריכוז:
דחיינות או הימנעות מביצוע מטלות מורכבות עקב קושי להתמודד איתן.
תעדוף - קושי בקביעת סדר עדיפויות.
דיבור יתר.
איחורים - קשיים בתכנון ובארגון זמן שמתבטאים באיחורים.
קושי בקבלת החלטות קטנות וגדולות כאחד.
מתחיל לבצע משימות בהתלהבות ולא מסיים.
קושי בלהבחין בין עיקר לטפל.
קושי להסתגל לשינויים - חוסר גמישות מחשבתית.
קושי לראות קדימה וללמוד מטעויות העבר - חיים את ההווה ולא את העתיד.
התנהגות פסיבית והרבה פעמים "נגררת".
קשיים חברתיים - אימפולסיביים, חוסר טקט או חוסר הבנת קודים חברתיים.
פרפקציוניזם.
הכל או כלום.
חוסר הבנה של סיטואציות (אולי = כן/ לא).
תזזיתיות.
ריצוי את הסביבה - קושי לומר לא.
חיפוש עניין שמעורר דופמין - נטייה ליצירת אקשן, מריבות ויכוחים.
ועוד.
מאפיינים אלו יכולים להימצא אצל כל האנשים אבל כשיש הפרעת קשב וריכוז העוצמה והתדירות גבוהים.
אך יש להם גם תכונות נהדרות:
כושר מנהיגות.
חוש הומור מפותח.
אינטליגנציה גבוהה.
חשיבה יצירתית ומקורית.
ייחודיות.
התלהבות.
רגישות.
נמרצות.
דמיון מפותח.
אדיבות.
סקרנים ואוהבים ללמוד דברים חדשים.
הרפתקני.
יכולת שכנוע טובה.
כישורי אומנות או ספורט.
חשוב מאוד לאבחן את הפרעת הקשב ולטפל בה, את האבחון יש לעשות רק אצל אנשי מקצוע המורשים לכך: פסיכיאטר, נוירולוג או רופא ילדים מומחה להתפתחות הילד.
האבחון כולל:
שאלונים, אבחון קליני, ראיון עם פסיכולוג, אבחון ממוחשב, ראיון עם רופא מאבחן וסיכום הממצאים.
טיפולים מוכחים:
טיפול תרופתי - בהוראת רופא בלבד - לצורך טיפול בליבה של הפרעת הקשב.
טיפול קוגנטיבי/אימון - יעיל בהתנהלות עם הפרעת הקשב.
אימון:
האימון להפרעת קשב מתמקד בשני רבדים, האחד - הכרת הפרעת הקשב וכיצד המאפיינים באים לידי ביטוי והשני - תהליך השינוי, שינוי מטרתו היא לעשות שינוי בדפוסי החשיבה שמביא לשינוי בדפוסי התנהגות תוך העלאת המודעות להפרעת הקשב והריכוז.
מה עושים?
מתמקדים במטרה מסוימת אותה קובע ורוצה המתאמן.
לומדים להכיר את ההפרעה - מהי ואיך היא באה לידי ביטוי.
מעלים למודעות את הפערים שנוצרו בעקבות ההפרעה ובודקים מהן המיומנויות הלוקות שפותחו ע"י המתאמן.
לומדים כלים חדשים בעזרתן יוצרים תהליך חדש המתאים למתאמן.
כל התהליך מלווה בהעצמה, איתור חוזקות והעלאת הדימוי והביטחון העצמי שנפגע עקב ריבוי אי הצלחות שחווה בחייו.
אז, מהו הדבר החשוב שאתה רוצה להכניס לחייך כדי להתחיל בשינוי?
ניסוי