Happy Family

אימון הורים בשיטת אדלר

אימון הורים בשיטת אדלר

אימון הורים

לא ככה דמיינתי את ההורות שלי...

חשבנו שיהיה לנו כיף אבל אנחנו רק סובלים...

משפטים אלו מוכרים לכם? גם אתם ממלמלים אותם בשקט כדי שאף אחד לא ישמע?

מרגישים מודאגים, מתוסכלים, תשושים ולפעמים גם חוסר אונים.

אם כן, אתם מוזמנים לקרא מאמר קצר זה הנוגע בנבכי מקצוע "ההורות".

אתחיל ואומר, אם תשובתכם לשאלות אלו היא: כן, אז דעו שאתם לא לבד....

ואם נדמה לכם שלאחרים קל, זה משום שאתם צופים ב'הצגה' של אחרים וחיים את 'אחורי הקלעים' של ההצגה שלכם.

הקדמה:

ילדים מגיעים לעולם מתוך ציפייה ואהבה גדולה, עם השקעה שלא תאמן ותוך שנים מעטות הם הופכים למשהו שמאוד שונה ממה שציפינו לו וקשה להתמודד אתו.

ההורות בימנו היא אתגר עצום, נדמה שצריך להיות קוסם בכדי להצליח לשלב בין כל הדרישות התובעניות של החיים המודרניים ובין טיפול וחינוך אפקטיבי בילדים, קשה למצוא את הדרך הנכונה לגדל ילדים עצמאים ואחראים ולעשות זאת בלי לאבד את הסבלנות וכשזה קורה אנחנו כועסים על עצמנו שאיבדנו את זה, מצטערים ונבוכים.

הרבה הורים מביעים משאלה: לו רק ביחד עם הילד היה מגיע ספר ארוז בסרט לבן וצח עם 'הוראות הפעלה' ברורות איך למצוא את הדרך הנכונה לגדל ילדים ולתת לכל ילד את מה שנכון ומתאים לו.

האמת היא שיש, ישנם ספרי חינוך וישנן גישות חינוך שונות ומגוונות, במאמר זה אציג את עיקרי שיטת החינוך על פי גישתו של ד'ר אלפרד אדלר.

איך הכול התחיל?

בראשית תקופת הפסיכולוגיה, חוקרים גילו קיומו של קשר בין חולי פיזי לחולי נפשי, את הקשר הזה הם תלו בחוויות שהאדם חווה בהקשר החברתי.

 

באותה עת, החברה נתפסה בעיני רבים כגורם המפריע לאדם לממש ולמקסם את רצונותיו, ראיה זו הביאה להיוולדה של הגישה האינדיווידואלית, גישה הרואה את הפרט לפני החברה, הוא הכי חשוב, הוא המרכז והעצמיות שלו מתממשת רק כאשר מה שהוא צריך ורוצה מתקיים, גם אם זה נוגד את האינטרס החברתי.

איך זה קשור להורות?

תפיסה זו עיצבה חלק מהתרבות של המאה ה-20 ושל המאה הנוכחית והשפיעה רבות גם על הדרך בה הורים מחנכים את ילדיהם.

הורים רבים, מתוך רצון ליצור לילדיהם תקופת ילדות מאושרת ונטולת קשיים וחסכים, מגדלים אותם לפי עקרון זה, עקרון האינדיווידואליזם - ילדם הוא המרכז והכול סובב סביבו, וכל השאר הם ניצבים בתוך הצגה שקשורה אליו. במקום לנצל את תקופת הילדות להכין ולהכשיר אותו לחיים שבחוץ, הם נותנים לו כל מה שחפץ ומתי שרוצה, עושים בשבילו ובמקומו הכול, מעניקים לו שירותים מיותרים ופטור מאחריות להשתתף במשימות החיים.

במילים אחרות, מוכרות יותר: פינוק וחסות יתר. גישה שמאוחר יותר, גובה מחירים...

שכן, ילד שרגיל שהכול בא לו בקלות וללא מאמץ ושעושים בשבילו הכול, קשה לו אחר כך לעשות בעצמו, וכך הוא מתחיל את החיים מנקודות פתיחה מוחלשות, כישוריו לא מספיק מפותחים, הוא מגיע לא מוכן לחיים שבהם יש תחרותיות והישגיות עם דגש על מיוחדות.

החיים הם זירה של מנצחים וכל אחד רוצה להשיג עמדה טובה יותר בצירים שחשובים לו בחיים, על כן, אחרים נתפסים בעיניו כמתחרים, יריבים או אפילו אויבים. בעיניו, הצלחתם היא בהשוואה אליו (או על חשבונו), עליו לעשות הכול כדי להצליח, הוא חייב את ההצלחה ולפי 'כללי' העידן הנוכחי, חשוב לו מאוד שהצלחתו לא תהיה סתם אחת, אלא שתהיה WOW ורצוי והכרחי שתהיה קלה, נוחה וללא מאמץ.

וכשכל זה לא מתקיים, אנו עשויים לפגוש את החולי הנפשי עליו דברו הפסיכולוגים הנ"ל.

כן, זוהי רוח התקופה...

מי הוא דר' אלפרד אדלר ומהי גישתו החינוכית?

ד'ר אלפרד אדלר היה פסיכיאטר, רופא, פילוסוף וסופר שחי בתקופה הנ"ל, בראשית צמיחת הפסיכולוגיה וראה את הדברים באופן מעט שונה.

הוא לא ביטל את עקרון האינדיווידואליזם, אך בעיניו יש לראות את החיים בראייה רחבה יותר - אכן כל בעיה פסיכולוגית היא בעלת משמעות חברתית, אך אל לאדם לראות רק את עצמו ולהתעלם מצרכי החברה, שהרי באופן טבעי אנחנו יצורים חברתיים - הקיום הפיזי והפסיכולוגי שלנו תלוי בקשר עם אחרים. לכל מה שאנו חושבים, מרגישים ועושים יש הקשר חברתי, לכן עלינו לראות את החיים בראייה הוליסטית חברתית ודמוקרטית.

בתוך כך, הוא פיתח את מודל האדם - גישה פסיכולוגית להבנת האדם, שהובילה לשיטת חינוך.

על פי אדלר, חינוך טוב הוא:

"לגדל ילד שיהפוך לאדם שאינו עול על אחרים, ששיתוף פעולה עבורו הוא דבר טבעי כמו נשימה - לא רק מצפה אלא גם נותן. ויודע שלא רק הנוחות של הקיום שייך לו אלא גם אי הנוחות".

החזון הדמוקרטי של אדלר:

גידול ילדים עם תחושת שייכות וערך, עם מסוגלות וחוסן נפשי,

עם תחושה חברתית: עניין באחרים, רצון ויכולת לאהוב ולדאוג לאחר,

עם עצמאות אחראית, שישתפו פעולה ויתרמו את חלקם לחברה.

מטרת החינוך, חובת ההורים ותפקידם:

חיים בחברה דורשים לעמוד ב 3 משימות חשובות:

  1. עבודה: להתפרנס ולהשתתף בעולם העבודה.

  2. אהבה: רגש המשרת מטרה - המשכיות.

  3. חברה: קהילה, יחסים בין אישיים, עקרון שוויון ערך.

מטרת החינוך היא, להכין את הילדים להתמודדות מיטבית עם 3 משימות החיים הללו, למענם ולמען החברה, אלו מביאים להתפתחות הרגש החברתי, הזדהות עם החברה, תלות הדדית, רצון לשפר את החיים למען ההווה והעתיד ותרומה חברתית.

תפקיד ההורים וחובתם: להכין את הילדים לחיים, שיהיו מצוידים עם תכונות, מיומנויות, כישורים, יכולות והרגלים בעזרתם יוכלו להתמודד בצורה מיטבית עם אתגרי החיים תוך שמירה על יחסים טובים עם הסביבה, לגדל ילד עם ביטחון עצמי, דימוי עצמי חיובי, כבוד לעצמו ולאחרים, עצמאות ואחריות, שיגדל להיות מבוגר שאינו עול ונטל על אחרים.

בגישתו החינוכית, אדלר התמקד בפרקטיקה חינוכית וטיפולית, בהיבטים המעשיים והקונקרטיים של החיים וחיפש פתרונות מעשיים לבעיות מעשיות. גישתו היא גישה מאוד אפקטיבית, זו דרך שיש בה יחס חיובי, מכבד ומעודד כלפי הילד, גישה בה הילדים גדלים להיות עצמאיים ואחראים.

מה עושה הורה אפקטיבי:

  • מפתח תחושת שייכות.

  • מפתח תחושה חברתית.

  • מאמן לשיתוף פעולה ולאחריות.

  • מעביר את הילד ממעגל הפחד, פקפוק, פסימיות ופסיביות, למעגל האומץ, אמונה, אופטימיות ואקטיביות.

תכלס, מה עושים?

אם התחברתם לתורתו ולגישתו החינוכית של אדלר ורוצים להיות הורים אפקטיביים ולחנך את ילדכם על פי חזונו הדמוקרטי. אם אתם הורים השואפים להתפתחות אישית ולרכישת מיומנויות שתעצים את ילדכם ותאפשר להם להכיר בעוצמות וביכולות שלהם, אם אתם רוצים להעביר את ילדכם ממעגל הפ' למעגל הא'.

אתם מוזמנים לתהליך אימון משולב הדרכה מקצועית בהם תקבלו כלים פרקטיים. 

האימון הוא:

  • תהליך קצר וממוקד (12 מפגשים) להשגת תוצאה משמעותית בתחום ההורות.

  • האימון פועל להגשמת המטרות ההוריות מתוך החזון המשפחתי.

  • האימון מגבש את התפקיד ההורי והתפקוד הורי אפקטיבי.

  • האימון מתמקד בחשוב ולא בדחוף.

מה עושים באימון:

  • היכרות מעצימה עם דגש על תפקוד הורי של זוג ההורים / הורה יחידני.

  • יצירת חזון משותף, מציאת ערכים על פי עקרונות אוניברסליים של אדלר.

  • יצירת מטרות משותפות.

  • חיזוק מיומנויות.

  • בכל מפגש ניתנת גם הדרכה יישומית לפעולה ועיצוב הפעולה.

  • חשוב מאוד - האימון הוא בדגש על ההורות, לא על הזוגיות.

אימון הורים לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז