• אתי אלהרר

דרכי התמודדות עם ילדים בעלי ADHD בזמן קורונה.



דרכי התמודדות עם הפרעת קשב בתקופה מאתגרת זו.

מתוך הרצאתו של פרופ' ראסל בארקלי:


מאמר זה יתמקד ב 7 מתוך 12 עקרונות חשובים אותן מומלץ ליישם בהתמודדות עם ילדים עם הפרעת קשב בתקופת קורונה מאתגרת זו.


מבוא : הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו-התפתחותית והיא כוללת הרבה יותר מחוסר ריכוז, חוסר שקט פיזי ואימפולסיביות בדיבור. היא יוצרת טווח רחב של חוסרים קוגנטיביים או פסיכולוגיים עימם הילד מתמודד, אותם אנו מכנים: הפונקציה הביצועית .

7 פונקציות מרכזיות , הקיימות באונה הקדמית של המוח, אחראיות לתת לנו שליטה וויסות עצמי. להם אנו זקוקים ע"מ להתבגר ולהפוך לעצמאים שדואגים ומטפלים בעצמם, שיכולים לשתף פעולה, לעבוד ולפעול עם אחרים בהדדיות. הפרעת הקשב ADHD מפריעה לפונקציות אלו להתקיים.


עיקרון 1 : הורים כרועים ולא כמהנדסים.

ילדכם עם ADHD הוא שילוב מיוחד של התכונות הפסיכולוגיות והגנטיות שעוברות במשפחתכם . לא משנה מה תעשו , לא תוכלו להיפטר מהפרעה זו. היא חלק מילדכם וזו המתנה שקיבלתם בלידתו. לכן עליכם ללמוד איך להתמודד עם ההפרעה ולמזער את הקשיים שההפרעה מזמנת. השילוב של תכונות גנטיות אלו עם הסביבה המיוחדת במשפחה ומחוץ לה, ישפיע על איך הילד יגדל להיות.

כהורים עליכם לראות עצמכם כרועים של הילד ולא כמהנדסים שצריכים לעצב אותו . אינכם יכולים להנדס החוצה את הADHD או ליצור לו תכונות, יכולות וכישרונות חדשים.

כשם שאין רועה ניגש לעדר הכבשים שלו וחושב איך הוא הולך להנדס אותם לכלבים או לחתולים, כך גם אתם- מה שיש לכם זה ילד עם ADHD.


וכמו כל רועה טוב :

- עליכם להגן על הכבשה ולדאוג לה.

- להבטיח שהכבשה לא מותקפת או הופכת לקרבן ע"י כבשים אחרות.

- עליכם לבחור את המרעה הטוב ביותר שאפשר.

- עליכם לספק לה הגנה ותזונה מיטבית.

כרועים טובים עליכם להתמקד במציאת סביבת מגורים טובה, תומכת, דואגת ומעצימה, ובית ספר שיעודד התפתחות והתבגרות פרו-חברתית בה ייחשף ילדכם להשפעות סביבתיות הטובות ביותר עבורו. ואז תספקו לו התאמות למוגבלות שלו ואם יש צורך גם טיפול תרופתי.

בנוסף, דאגו שחייכם בבית יהיו צפויים ועקביים, כי ילדי ADHD לא יכולים להסתדר כשהבית בכאוס וחוסר סדר.


עקרון מס' 2 : מפתחות ההצלחה.

מהם מפתחות ההצלחה של אנשים מפורסמים שהצליחו למרות ה ADHD?

במחקרים שעשיתי מצאתי , שהיו להם משפחות שתמכו בהם ללא תנאים. הם עמדו מאחורי הילד הרימו אותו כשנכשל, דאגו לטיפול תואם, אבחנו כראוי ומצאו דרכים לפצות על קשיי הילד בבית או בבית הספר. נתנו לו שירותים נוספים בעזרה עם מטלות בית הספר והוסיפו טיפול תרופתי אם היה צריך.

בנוסף, המשפחה יצאה מגדרה לטובת חיפוש יכולות מיוחדות וכישרונות אצל ילדיהם ואח'כ הם יצאו החוצה וקידמו כישרון זה וחיפשו משאבים קרובים אליהם שהוקדשו לפיתוח כישרון זה.

ניקח כדוגמא את אמא של השחיין האולימפי עטור המדליות -מייקל פלפס . היא גילתה את כישרון השחייה שלו, השיגה עבורו את אחד ממאמני השחייה הטובים בעולם. מצאה משאבים שיעזרו לטפח את כישרונותיו כדי שתהיה לו דרך של הצלחה. ובמסלול החינוכי- היא ניגשה לבית הספר, ודאגה שיקבל התאמות מיוחדות כולל מורים פרטיים. כל אלו סיפקו לו רשת ביטחון שהובילה אותו להצלחות.

חפשו ומצאו דרכים למצוא את כישרונם של ילדכם, חפשו משאבים באזורכם שיטפחו כישרונות אלו ואמנו אותו. הפגינו בו תמיכה בלתי תלויה ותהיו שם עבורו כל הזמן. והוא ללא ספק יצליח היטב.

בזכות זה תהיה לכם עמו מערכת יחסים ארוכת טווח , אוהבת וקרובה. משהו שימלא את שניכם לאורך חייכם.


עקרון מס 3 : הזמן בורח להם ! הפכו אותו למוחשי.

אחד הגירעונות התפקודיים שהפרעת הקשב יוצרת, זה מגרעת בחוש הזמן הפנימי או המנטלי ,לכן אינם יכולים לתכנן את התנהגותם כך שמטלות יתבצעו בזמן ולאורך זמן. אצלם אין אתמול , אין מחר , יש רק את הרגע הזה עכשיו.

השעון הפנימי שלהם לא יכול לכוון אותם ,לכן הזמן בורח להם. הם תמיד מאחרים, אף פעם לא מוכנים לפני הזמן, בזמן ולאורך זמן.

לכן יש להסתכל על ADHD כצורה של עיוורון זמן, קוצר ראייה לעתיד.

יש למצוא דרכים לעזור להם לפצות על בעיית ניהול זמן זו . זה מה שניתן לעשות :

- תכנון- יש לבחון את המטלות שיש לעשותן, מהו הדדלין להגשה ומה ההשלכות של אי עמידה בזמן.

- בניית גשר שיעזור להיפטר ממרווחי הזמן- פרקו את המשימה לתת משימות קטנות, וסיימו קצת מהם בכל יום עד להשלמת המטלה כולה, ואז ההשלכות עבורו מגיעות באותו רגע והן חיוביות עבורו. בעזרת גשר זה אנו עוזרים לו לעבור מנקודה א' לנקודה ב' מעבר למרווחי הזמן בחייו.

- ומשום שאין להם שעון פנימי עלינו להפוך את הזמן לפיזי עבורם- קבעו זמן מוגדר לביצוע מטלה ( 15 או 30 דקות ) שימו שעון מולם- סטופר או שעון בישול או הנייד שלהם שיש בתוכו סטופר מובנה, כך הם יראו כמה זמן עבר בדיוק וכמה נותר , וכך הם יוכלו להתמודד עם הזמן והעבודה תתבצע.

- ואם עליו להמתין למשהו, כי לפעמים בחיים צריך לחכות לדברים, אז תשתמשו בדברים שיסיחו את דעתם מפרק

הזמן.

זכרו- זמן הוא מגרעה גדולה עבור אדם עם ADHD.

עקרון 4 : זיכרון עבודה .

2 מהפונקציות הניהוליות כוללות זיכרון עבודה : 1. איננה זיכרון מילולי והיא כוללת שימוש באמצעים חזותיים במוח שלנו. 2. היא זיכרון עבודה מילולי שבעזרתו אנחנו מדברים לעצמנו כדי לשמור על המידע המילולי בראש שלנו. אנו משתמשים בשניהם. אך בעלי ADHD לא מסוגלים לעשות זאת היטב.

במוח שלנו יש 2 חלקים . החלק האחורי - אחראי על למידת דברים, ושם זה מתאכסן, ומשם מושכים מידע כשצריך להתנהג בצורה מסויימת. חלק זה נקרא: Knowlege.

וכשאנו מתנהגים בצורה מסויימת זה המוח התפקודי. הוא נמצא בחלק הקדמי של המוח ונקרא : Perfoemancn.

כלומר קדמת המוח אחראית על הביצוע והחלק האחורי אחראי על רכישת הידע.

והפרעת ADHD הורסת את הקשרים בין המוח הקדמי והאחורי.

פרוש הדבר, שילד עם ADHD יודע מה שילדים אחרים יודעים , על כללים, התמודדות עם אחרים, ארגון דברים, כישורים חברתיים אך לא ידע להשתמש בידע זה כשנמצא בסיטואציה בה הידע הזה צריך להיות משומש. אנחנו קוראים לזה : נקודת הביצוע.

זיכרון עבודה משמעותו לזכור מה אתה עושה. לשמור מידע כל הזמן בתוך המוח, אקטיבית. ובעזרתו להשלים משימה. היא מערכת הניווט של המוח.

לצורך המחשה: אם נתייחס לזיכרון עבודה כאל GPS ברכב. כשאנו נכנסים לרכב ומכניסים יעד חדש במערכת הניווט. המערכת מתכננת את נתיב הנסיעה ונותנת לנו איורים והנחיות כיצד להגיע ליעד. זה בדיוק מה שעושה האונה הקדמית במוח, היא מפעילה את המפה ואז מתכננת את הנתיב. היא תשתמש באמצעים חזותיים, והנחיות הגעה ליעד ולמטרה שלכם.

אך ,ילדים ומבוגרים בעלי ADHD, לא מסוגלים לעשות דבר מזה- לתכנן ולהגיע למשימה .עד כדי כך זיכרון העבודה שלהם גרוע.

כך נעזור להם להתמודד עם זיכרון העבודה :

- רשמו בפתקים או כרטיסיות את כל המידע שהם צריכים- לאן הם הולכים , מה צריכים לעשות, מה הכללים...משהו חזותי שיעזור להם להתחבר למה שהם צריכים לעשות.

- אפשר לתת להם לגזור תמונה של היעד או לצייר אותו ושהיה מונח מולם. אפשר ליצור סדרה מתמשכת של תמונות של פעולות קטנות בתוך הפעולה הגדולה. זוהי תזכורת פיזית נהדרת.

- וכשהם מסיימים עבדו איתם על הפעולות, ותתכננו: כשזה יקרה בפעם הבאה מה אתה הולך לעשות. אנחנו קוראים לזה : תכנן מתי ש... אז...


עקרון 5 : תגמולים כחלק ממשימה.

הפרעת ADHD פוגעת במוטיבציה של ילדכם. אין להם מוטיבציה עצמית. הם אינם מסוגלים לחשוב על מה הם יכולים להרוויח בסוף השבוע או אם יסיימו את המטלה. כל זה לא משנה להם ולכן הם לא יכולים להניע את עצמם לביצוע מטלות, בוודאי לא כאלה שמשעממות אותם.

כדי לעזור להם, עליכם להפוך את המטלות למגבירות מוטיבציה בעזרת רווחים מלאכותיים :

- עליכם לפזר את הרווחים בין המשימות . זה יכול להיות בצורה של נקודות, מטבעות, חטיפים, פריווילגיות או כל דבר אחר שמניע את הילד. יש לארגן זאת באופן בולט ועוצמתי וזה צריך להתבצע לעתים קרובות ובמרחקי זמן קצרים, בכדי שהילד יקבל פרסים קטנים אלה לעתים קרובות.

- עליכם לתת להם משוב על מה שהם עושים לעתים קרובות.

- עליכם לזכור: הדלק של המוח רץ על גלוקוז בדם, לכן אם יש להם הרבה לימודים, תאפשרו להם לצרוך משקאות סוכרתיים כמו לימונדה או משקה ספורט בכדי לעזור להם לתדלק את מיכל הדלק שבאונה הקדמית.

דבר נוסף שיעזור לתדלק את המיכל ובעזרתו לצלוח את המשימה ולהשיג את המטרה , הוא פעילות גופנית מאומצת בכל יום . לכן, צרו הפסקות מובנות כדי שיוכלו להתמתח, לעשות קפיצות במקום ולהסתובב במרחב.


עקרון 6 : פתרון בעיות לימודיות באופן ידני.

הזכרנו לעי'ל את בעיית זיכרון עבודה - בעלי ADHD לא יכולים לשמור דברים בראש ולכן אינם יכולים להתעסק בפתרון בעיות במוח שלהם.

מכוון שהמוח שלהם מבולגן , מפוצץ בחלומות בהקיץ ומוסח דעת בקלות, הוא לא מסוגל לפתור בעיה מתמטית או לכתוב חיבור על סרט . כל המידע הזה נעלם. הוא אינו יכול לזכור מידע, לשלוט בו ולסדר אותו בהיגיון כך שיוכל לפתור את הבעיה. אז כדי לעזור להם עם הקושי הזה , עלינו לפרק את המטלה לגורמים, לא רק לחלקים קטנים יותר אלא ממש להפוך אותם לפיזית במידה מסויימת.

לדוגמא: קחו בעיה מתמטית- אתם יכולים לתת לו גולות כדי שיספור , או שורת מספרים על השולחן, או חשבונייה שאפשר להזיז בה חרוזים מצד לצד. וכדו'. כל פתרון שיגרום לבעיה להיות ידנית באיזושהי דרך. העיקר שישחקו עם הידיים.

ואם מדובר בבעיה מילולית, עליכם לתת להם לעשות סיעור מוחות, לתת להם כרטיסיות שיכתבו בהם את כל הרעיונות שעולים במוחם ,כל רעיון בכרטיסיה נפרדת. ואחר כך לסדר אותם ברצף הגיוני. אפשר לגזור, להדביק וכדו. גם זה פתרון ידני. פיזי. ויזואלי.


עקרון 7 : סליחה.

זהו אחד העקרונות החשובים ביותר.

להיות ילד עם ADHD ,זה אומר שהילד הולך לעשות הרבה טעויות. .. מטלות שנשכחות, התנהגות מופרעת, קושי להסתדר עם אחים ואחיות או ילדים אחרים בבית ספר או בשכונה. אותו דבר גם עם מבוגרים.

הפרעת הקשב ADHD מבטיחה שלילד שלכם יהיו טעויות וחוויות כישלון יותר מלילדים אחרים...

אז דבר ראשון , עליכם להשתפר בלסלוח לילד שלכם על טעויות אלה. הוא יעשה הרבה כאלה במשך היום ומוטב שיהיה לכם חוש הומור מפותח כדי לצחוק על חלק מהטעויות ולראות את האירוניה שבעניין.

אל לכם לחשוב שהוא עושה טעויות בכוונה כדי להכעיס אתכם. זה מסוכן כי זה מוביל לנקמנות וזה מוביל להתעללות...

דבר שני הוא לסלוח לעצמכם. כולנו עושים טעויות בגידול ילדנו. וזה בסדר לא להיות מושלמים. העיקר הוא שמתי שאתם עושים טעות תנסו להשתפר עד הפעם הבאה. ותודו בפניהם : לא התכוונתי לומר את זה...לא לגמרי הבנתי מה אתה עושה... וכדו'. בכך אתם מדגימים לילד שלכם איך זה להתמודד עם טעויות וגם את פעולת הסליחה. וזה חשוב מאוד לילד.

דבר שלישי הוא, שזרים מסביבכם ובני משפחתכם עלולים לבקר אתכם על שהילד הוא כזה. הם חושבים שADHD זה עניין של גידול ילדים, של תזונה, של יותר מידי משחקי מחשב וזמן מסך...הם חושבים שפישלתם ומסתכלים עליהם בשיפוטיות.

הם טועים. לADHD אין כל קשר להורות. ADHD היא לא אשמתכם. אין טעם שתנסו להתעמת איתם ולהסביר להם. אז המשמעות היא שיהיה עליכם לסלוח להם. אין להם את הידע שיש לכם הם בורים בנושא ADHD. וכשאתם עושים לעצמכם טיפול פסיכולגי בתוך הראש תשתמשו בידע שיש לכם כדי לא להיות מוטרדים מהם.

לסיכום , יהיו הרבה טעויות ואם לא תלמדו לסלוח עליהם ולשחרר, יהיו הרבה מאוד לחץ ומריבות בבית שלכם, וזה לא יהיה מקום שמח , מוצלח ופרודוקטיבי.

אם תשלבו עקרונות חשובים אלו בעבודה עם ילדכם, יהיו לכם חיי משפחה שקטים ותומכים שמהם תצרו את הבסיס למערכת יחסים בת קיימא עם ילדכם לכל חייכם.



לקבלת עצות, כנסו ל: 'אסטרטגיות שגרה עם ילדים בעלי ADHD בזמן קורונה' .

מוזמנים ליצור עמי קשר.

אני מזמינה אותך לספר לי על נושא בחייך בו יש לך כמיהה לעשות שינוי. גדול או קטן.

© כול הזכויות שמורות לאתי אלהרר