top of page
  • תמונת הסופר/תאתי אלהרר

N.L.P- Neuro Lingustic Programming


NEURO

התהליכים הנירולוגים של תפיסת המציאות באמצעות חושים - ראייה, שמיעה, ריח, טעם, מגע ותחושה.


Linguistic

שימוש במילים ושפה כדי לבטא את המציאות הסובייקטיבית ולתקשר עם אחרים.


Programming

הטמעת תהליכים המשפיעים על דפוסי חשיבה, אמונות, רגשות והתנהגות ברמה מודעת ולא מודעת.


רקע הסטורי

ה- NLP פותח בשנות ה-70 ע"י ריצ'ארד בנדלר, פסיכותרפיסט, מתמטיקאי ואיש מחשבים וג'ון גרינדר, בלשן. בנדלר וגינדר החלו את דרכם המשותפת בחקר המצוינות וביצעו תצפיות באנשים מצליחים מתחום התרפיה ובחנו את עבודתם ומיומנויות התקשורת שלהם. במהלך השנים הם גיבשו את הידע והמסקנות לכדי שיטה שנקראת NLP.


ה-NLP של שנות ה-70 עד שנות ה-80 של המאה ה-20

ה-NLP נחשב לכלי יעיל ומשוכלל לתיקון בעיות שונות במסגרת טיפול פרטני.

עיקר העבודה נסב סביב פתרון בעיות, תפיסת החוויה הסובייקטיבית של האדם והתמקדות בקוגניציה.

הנחת היסוד היא שהמוח הוא האיבר החושב ושאר הגוף קשור למוח.


ה-NLP של שנות ה-80 עד שנות ה -90

ה-NLP עובר הרחבה והתאמה לתחומים אחרים כגון: פיתוח ארגוני, מכירות, גישור, חינוך, בריאות ועסקים תוך שימת דגש על מערכת היחסים בין האדם לעצמו ובין האדם לאחרים, אסטרטגיה והתמקדות במטרות.

גם כאן, הנחת היסוד היא שהמוח הוא האיבר החושב ושאר הגוף קשור למוח.


ה-NLP של שנות ה-90 של המאה ה-20 ועד היום

ה-NLP מתרחב לתחום ההתפתחות החברתית תוך התמקדות בנושאים כגון: זהות, משימה, שליחות וחזון.

הוא הופך להיות כלי לפיתוח מצוינות תוך עבודה עצמית.

הנחת היסוד משתנה, המוח והגוף נתפסים כחלק מאותה מערכת נוירולוגית ולא חלקים נפרדים.

הגוף עצמו נתפס כאיבר חשיבה לכל דבר בעל יכולת ללמוד, לזכור ולדעת בדרכים נוספות על אלה שמבצע מוח.

העבודה נתפסת ככלל מערכתית וישנו דגש על רכישת מיומנויות ולא רק טכניקות.


מהו ה- NLP?

ההנחה הבסיסית של ה-NLP היא כי לאדם יש את כל המשאבים הדרושים לביצוע שינוי וניתן לגלות אותם מחדש ולנצל אותם תוך כדי יישום של הכלים המתאימים.


ה-NLP מתייחס לשלושה רבדים בחוויה הסובייקטיבית של האדם:

הרובד הראשון מתייחס לחוויה כפי שהיא נתפסת בחושיו של האדם בחייו.

הרובד השני מתייחס לתרגום החוויה לשפה הפנימית שלו.

והרובד השלישי מתייחס לתקשורת של אותה שפה פנימית החוצה - מתייחס לתקשורת הבינאישית.


ה-MIND על פי תפיסת ה-NLP

המודע - הוא החלק האחראי על הזיכרון הזמני, כוח רצון וחשיבה רציונלית.

התת מודע – אחראי על הזיכרון ארוך הטווח, הרגלים, רגשות, אמונות והתנהגויות אוטומטיות.

בין שני חלקים אלו קיים חלק שתפקידו ליצור הפרדה בין המציאות לדמיון. הוא אחראי על החשיבה האנליטית והביקורתיות שלנו. חלק זה נקרא: Critical Facuit או בקיצור: CF.


באימון אישי - אנו עובדים על החלק המודע של המוח ועובדים ברמה קוגניטיבית.

האימון מתרגל אותנו להציב מטרות ולפעול להשגתן.


ב-NLP - אנו נעזרים בשפה על מנת ליצור קשר עם הלא מודע ולקודד אותו מחדש. בעזרת קידוד זה אנו מבצעים שינוי בגישה, בערכים, החלטות עבר, היסטוריה רגשית, אמונות, הרגלים ועוד דפוסים שנמצאים בחלק הלא מודע של המוח.


אחת מהנחות העבודה המרכזיות של ה-NLP היא: שלמאומן יש את כל המשאבים להם הוא זקוק. במובן זה, תפקידי כמאמנת הוא לחבר את המאומן למשאביו על מנת שיוכל להשיג את מטרתו.


במקביל אני מסייעת לו להפנות משאבים שהופנו בעבר להתמודדות עם לחץ, חרדה ואמונות מגבילות להשגת מטרות חדשות והפקת המקסימום מהפוטנציאל שלו למען עצמו.


השילוב בין האימון האישי לבין ה-NLP הוא הבסיס עליו בנוי האימון ותהליך השינוי בתחומים השונים אצלי בקליניקה.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

לגדל אריות

לא פעם נשאלתי האם רק טיפול תרופתי נותן מענה לקשיים כמו: הפרעת התנהגות, הפרעת קשב והפרעת התנגדות אצל ילדים או שקיימות גישות חינוך שעושות זאת? האם יש קשר בין התיפקוד ההורי להתעצמות הפרעות אלו? יש השפ

bottom of page